Przetrenowanie? Zmęczenie? Jak rozpoznać?

Przetrenowanie

Przetrenowanie? Zmęczenie? Jak rozpoznać?

Jak poradzić sobie z przetrenowaniem?

Przetrenowanie może się przydarzyć każdemu. Mówiąc najprościej – to przemęczenie. Jest o tyle groźne, że może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji, jak np. omdlenie. Poza tym nie służy ani postawionym sobie celom, ani zdrowiu.

Praca nad swoim ciałem pod okiem trenera personalnego ma wiele zalet. Jedną z nich jest to, że taka osoba, która opiekuje się trenującym zawsze trzyma rękę na pulsie i nie pozwala przesadzić z treningami. Podatne są na to szczególnie osoby, które są w fazie pierwszego zachwytu nowym trybem życia. Zdaje im się niekiedy, że im więcej tym lepiej, a to nie tak.

Skąd wiemy, że się przetrenowaliśmy?

Zaczyna się od tego, że zwyczajnie czujemy się słabsi. Występują takie objawy jak problem z koordynacją ruchową, podwyższona temperaturą, podwyższone tętno, szybki oddech.
Trochę tak, jakbyśmy mieli gorszą kondycję. Dochodzi ból głowy, czasem zawroty głowy, apatia, duszności, a nawet spadek libido. Zwyczajnie czujemy się jakbyśmy właśnie przerzucili stertę gruzu. Do tego może wystąpić szereg innych objawów, np. sucha skóra, a u kobiet zaburzenia miesiączki. Przetrenowanie to nic dobrego. Nie pomoże nam w szybszym dojściu do formy – a wręcz przeciwnie.

Jak szybko wrócić do formy?

Przede wszystkim zalecałbym odpoczynek. Często osoby z objawami przetrenowana stają się wobec siebie bardzo krytyczne, mają kiepski nastrój i wydaje im się, że wciąż robią za mało. To mija, kiedy wracają do formy. Dlatego niekiedy można nawet zarządzić takiej osobie kilka tygodni przerwy w treningach. Kiedy organizm jest przemęczony, żadne plany treningowe tego nie zmienią. Jedyne, co może pomóc to regeneracja. W przypadku mniejszego przetrenowania stosuję ograniczenie treningów. W każdym przypadku zalecam dużo snu, nawodnienie organizmu i odpoczynek. Jeśli taki proces odbudowy zostanie przeprowadzony poprawnie, pacjent szybko wróci do formy. Z doświadczenia wiem, że niekiedy trudno jest odpuścić. Widzę jak wielu moim pacjentom sprawia kłopot pogodzenie się z tym, że ich ciała nie dały rady i trzeba się z tym pogodzić. Należy jednak pamiętać, że może się to zdarzyć nawet najlepszym i nie ma czym się przejmować. W razie wątpliwości proszę o kontakt:  https://fizjoterapejszyn.pl/#kontakt